احادیث طلاق از ائمه اطهار

احادیث طلاق از ائمه اطهار Hadiths of divorce

احادیث طلاق از ائمه اطهار

احادیث طلاق از ائمه اطهار

احادیث طلاق از ائمه اطهار
Hadiths of divorce from the pure Imams
طلاق به معنای زایل کردن و از میان بردن قید نکاح است. ایقاعی تشریفاتی است که نیاز به صیغه طلاق و دو شاهد مرد عادل دارد وگرنه باطل می شود. طلاق مختص نکاح دائم است و طلاق در نکاح منقطع وجود ندارد بلکه بذل مدت است.
Divorce means the abolition of marriage. It is a ritual that requires the form of divorce and two witnesses of a righteous man, otherwise it will be void. Divorce is for permanent marriage and divorce does not exist in a broken marriage, but is for a period of time.


همه چیز درباره احادیث طلاق از ائمه اطهار



همه چیز درباره احادیث طلاق از ائمه اطهار
همه چیز درباره احادیث طلاق از ائمه اطهار

توضیحات کامل مطلب احادیث طلاق از ائمه اطهار


طلاق به معنای زایل کردن و از میان بردن قید نکاح است. ایقاعی تشریفاتی است که نیاز به صیغه طلاق و دو شاهد مرد عادل دارد وگرنه باطل می شود. طلاق مختص نکاح دائم است و طلاق در نکاح منقطع وجود ندارد بلکه بذل مدت است.

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد. طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

احادیث طلاق:

در رابطه با طلاق احادیثی از ائمه آمده است که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

امام صادق (ع) می فرمایند: هیچ حلالی منفورتر از طلاق نیست.

مشکلات در هر خانواده ای با هر پست و مقام و جایگاه و طبقه ای به صورت کم و زیاد وجود دارد. گاهی این مشکلات به قدری بزرگ می شود که از حد توان و تحمل زوجین خارج است و منجر به طلاق آن ها می شود. طلاق آسیب های زیادی به اشخاص وارد می کند و بی خود نیست که امام صادق (ع) حدیثی به این زیبایی در رابطه با آن گفته اند.

گاهی زوجین در یک خانه و کاشانه زندگی می کنند، ولی رابطه بسیار سرد هستند و همانند دو غریبه در کنار یکدیگر زندگی می کنند، در واقع احساسات آن ها مرده است و طلاق عاطفی بین آن ها صورت گرفته است.

زوجین باید برای بهبود رابطه و افزایش عشق و علاقه و رسیدگی به خواسته ها و نیازهای هم بکوشند و کمتر تن به طلاق بدهند زیرا طلاق آخرین  راه است. پیامبران و امامان ما توصیه و سخنان گوهر باری راجع به طلاق گفته اند که در هر کدام نکته ای نهفته است در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

امام صادق (ع) علت تنفر خود از طلاق را این گونه در احادیث زیر بیان می کند :

امام صادق (ع) (الكافی : ۶/۵۴/۲) :

ما مِن شَیءٍ مِمّا أحَلَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أبغَضَ إلَیهِ مِن الطلاقِ، و إنَّ اللّه َ يُبغِضُ المِطلاقَ الذَّوّاقَ .

از چیزهایى كه خداوند عز و جل حلال فرموده هیچ چیز نزد او منفورتر از طلاق نیست. خداوند مردى را كه زن زیاد طلاق مى دهد و پیوسته تغییر همسر مى دهد دشمن دارد.

از امام صادق (ع) نقل شده است که رسول خدا (ع) فرمودند (الكافی : ۵/۳۲۸/۱): 

ما مِن شَیءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن بَیتٍ يَخرَبُ فی الإسلامِ بالفُرقَةِ ··· ثُمّ قالَ أبو عبدِ اللّه ِ علیه السلام : إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ إنّما وَكَّدَ فی الطَّلاقِ و كَرَّرَ فیهِ القَولَ مِن بُغضِهِ الفُرقَةَ .

در اسلام هیچ چیز نزد خداوند عز و جل منفورتر از خانه اى نیست كه با جدایى ویران شود ··· سپس امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عز و جل از آن رو نسبت به طلاق [ندادن] تأكید کرده و بارها از آن سخن گفته است، كه از جدایى و تفرقه نفرت دارد.

امام صادق (ع) (الكافی : ۶/۵۴/۳) : 

إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُحِبُّ البیتَ الذی فیهِ العُرسُ، و يُبغِضُ البیتَ الذی فیهِ الطلاقُ، و ما مِن شَیءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن الطلاقِ .

خداوند عز و جل خانه اى را كه در آن عروسى باشد دوست دارد و خانه اى را كه در آن طلاق باشد، دشمن دارد و نزد خداوند عز و جل چیزى منفورتر از طلاق نیست.

احادیث طلاق,احادیث طلاق ائمه اطهار
احادیث طلاق,احادیث طلاق ائمه اطهار

احادیثی از طلاق

در ادامه به چند ی از احادیث امام باقر (ع) در رابطه با این موضوع می پردازیم :

امام باقر (ع) فرمود :

مَرَّ رسولُ اللّه ِ برَجُلٍ فقالَ : ما فَعَلَتِ امرَأتُكَ ؟ قالَ : طَلَّقتُها یا رسولَ اللّه ِ، قالَ : مِن غَیرِ سُوءٍ؟! قالَ : مِن غَیرِ سُوءٍثُمّ قالَ : إنَّ الرجُلَ تَزَوَّجَ فَمَرَّ بهِ النبيُّ صلى الله علیه و آله فقالَ : تَزَوَّجتَ ؟ قالَ : نَعَم، ثُمّ قالَ لَهُ بعدَ ذلكَ : ما فَعَلَتِ امرَأتُكَ؟ قالَ : طَلَّقتُها، قالَ : مِن غَیرِ سُوءٍ ؟! قالَ : مِن غَیرِ سُوءٍثُمّ إنّ الرجُلَ تَزَوَّجَ فَمَرَّ بهِ النبيُّ صلى الله علیه و آله ، فقالَ : تَزَوَّجتَ ؟ فقالَ : نَعَم، ثُمّ قالَ لَهُ بَعدَ ذلكَ : ما فَعَلَتِ امرَأتُكَ ؟ قالَ : طَلَّقتُها، قالَ : مِن غَیرِ سُوءٍ ؟! قالَ : مِن غَیرِ سُوءٍفقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُبغِضُ أو يَلعَنُ كُلَّ ذَوّاقٍ مِنَ الرِّجالِ، و كُلَّ ذَوّاقَةٍ مِن النِّساءِ .

رسول خدا به مردى برخورد و از او پرسید: همسرت چه مى كند؟ عرض كرد: یا رسول اللّه! طلاقش دادم؛ حضرت پرسید: بى هیچ ایرادى؟! عرض كرد: بى هیچ ایرادى آن مرد دوباره، ازدواج كرد: پس، پیامبر (ص) به او برخورد و پرسید: ازدواج كردى؟ عرض كرد: آرى. بعد از مدتى از او پرسید: همسرت چه مى كند؟ عرض كرد: طلاقش دادم؛ فرمود: بى هیچ ایرادى؟! عرض كرد: بى هیچ ایرادى. آن مرد بار دیگر هم ازدواج كرد و باز پیامبر (ص) او را دید و پرسید: ازدواج كردى؟ عرض كرد: آرى. پس از مدتى به او فرمود: همسرت چه مى كند؟ عرض كرد: او را طلاق دادم. حضرت پرسید: بى هیچ ایرادى؟! عرض كرد: بى هیچ ایرادى. رسول خدا (ص) فرمود : خداوند عز و جل مردان و زنانى را كه همواره تغییر همسر مى دهند دشمن دارد، یا آنها را لعنت مى كند.

امام باقر (ع) (الكافی : ۶/۵۵/۴ ) : 

إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُبغِضُ كُلَّ مِطلاقٍ ذَوّاقٍ .

خداوند عزّ و جلّ از مردانى كه زن زیاد طلاق مى دهند و هر از چند گاهى زنى اختیار مى كنند، نفرت دارد.

پیامبر خدا (ص) در رابطه با موضوع طلاق احادیثی دارند که به برخی از آن اشاره کرده ایم:

پیامبر خدا (ص) (كنز العمّال : ۲۷۸۷۱) :

ما أحَلَّ اللّه ُ شیئا أبغَضَ إلَیهِ مِن الطَّلاقِ .

خداوند چیزى را كه نزد او منفورتر از طلاق باشد، حلال نكرده است.

پیامبر خدا (ص) (كنز العمّال : ۲۷۸۷۰) :

إنَّ اللّه َ يُبغِضُ الطلاقَ و يُحِبُّ العَتاقَ .

خداوند طلاق دادن را دشمن و آزاد كردن بنده را دوست دارد.

پیامبر خدا (ص) (كنز العمّال : ۲۷۸۷۶) :

إنَّ اللّه َ لا يُحِبُّ الذَّوّاقِینَ و لا الذَّوّاقاتِ .

خداوند مردان و زنانى را كه مرتّبا تغییر همسر مى دهند دوست ندارد.

احادیث طلاق از ائمه اطهار
احادیث طلاق از ائمه اطهار

احادیث طلاق از ائمه

احادیثی در رابطه با سه بار طلاق گرفتن :

سه طلاقه کردن زن به این معنی است که زنی سه بار از همسر خودش طلاق گرفته باشد که دیگر آن زن نمی تواند با همسر قبلی خود ازدواج مجدد بکند مگر اینکه زن با مرد دیگری به عنوان محلل ازدواج کرده و آن مرد فوت کند و یا آن زن را طلاق دهد.

امام رضا (ع) در رابطه با این موضوع می فرمایند (عیون أخبار الرِّضا : ۲/۸۵/۲۷ ) :

إنَّ اللّه َ تباركَ و تعالى إنّما أذِنَ فی الطلاقِ مَرَّتَینِ، فقالَ عَزَّ و جلَّ : «الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْروفٍ أَوْ تَسْریحٌ بِإِحْسانٍ»(بقره،229) .يَعنِی فی التَّطلیقَةِ الثالثةِ، و لِدُخُولِهِ فیما كَرِهَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ لَهُ مِن الطلاقِ الثالثِ حَرَّمَها اللّه ُ علَیهِ، فلا تَحِلُّ لَهُ مِن بعدُ حتّى تَنكِحَ زَوجا غَیرَهُ؛ لئلاّ يُوقِعَ الناسُ الاستِخفافَ بِالطلاقِ و لا تُضارَّ النِّساءُ

خداوند تبارك و تعالى تا دوبار اجازه طلاق داده است و فرموده : «طلاق، دو بار است، آن گاه به شایستگى نگهداشتن یا به نیكى رها كردن» كه همان طلاق سوم است. از آن جا كه مرد با سومین طلاق، كارى كرده كه خداوند عز و جل خوش ندارد؛ پس خداوند، آن زن را بر وى حرام كرد و دیگر بر او حلال نیست، مگر این كه با مرد دیگرى ازدواج كند، تا مردم طلاق را سبک نگیرند و زنان زیان و لطمه نبینند.

همچنین امام رضا (ع) ـ به محمّد بن سنان درباره علت سه بار طلاق ـ نوشت (علل الشرائع : ۵۰۷/۱ ) :

و عِلَّةُ الطلاقِ ثلاثا لِما فیهِ مِن المُهلَةِ فیما بینَ الواحِدَةِ إلى الثلاثِ؛ لرَغبَةٍ تَحدُثُ أو سُكونِ غَضَبٍ إن كانَ، و لِيَكُونَ ذلكَ تَخویفا و تَأدیبا للنِّساءِ و زَجِرا لهُنَّ عن مَعصيَةِ أزواجِهِنَّ فَاستَحَقَّتِ المرأةُ الفُرقَةَ و المُبايَنَةَ لدُخُولِها فیما لا يَنبَغی مِن مَعصيَةِ زَوجِها، و عِلَّةُ تَحریمِ المرأةِ بعدَ تِسعِ تَطلیقاتٍ فلا تَحِلُّ لَهُ أبدا عُقوبَةً؛ لئلاّ يُتَلاعَبَ بِالطلاقِ، و لا تُستَضعَفَ المرأةُ، و لِيَكُونَ ناظِرا فی اُمورِهِ مُتَيَقِّظا مُعتَبِرا، و لِيَكونَ یائسا لَها مِن الاجتِماعِ بعدَ تِسعِ تَطلِیقاتٍ .

علت مقرر شدن سه بار طلاق این است كه از طلاق اوّل تا سوم فرصتى است براى آن كه میل و رغبتى به از سر گرفتن زندگى زناشویى پیش آید یا اگر عصبانیت و خشمى در كار بوده فروكش كند و هم براى آن كه زنان ترسان و متنبّه شوند و از نافرمانى شوهرانشان باز ایستند؛ زیرا زن از این رو مستحق جدایى و طلاق شده است كه مرتكب عمل ناشایستِ نافرمانى از شوهرش شده است. علت حرمت ابدى زن بر مرد بعد از نُه طلاق این است كه مرد، طلاق را بازیچه قرار ندهد و به زن زورگویى نكند و در كارهاى خود با چشم باز عبرت آموز بنگرد و بداند كه بعد از نُه طلاق از زندگى كردن با او براى همیشه محروم خواهد شد.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

برچسب و تگ های مطلب احادیث طلاق از ائمه اطهار:

احادیث طلاق از ائمه اطهار,Hadiths of divorce from the pure Imams,احادیث طلاق, احادیث طلاق ائمه اطهار, احادیث طلاق چیست, درباره ی احادیث طلاق, احادیثی در مورد طلاق, احادیثی درباره ی طلاق, احادیثی از ائمه درباره ی طلاق, حدیث های طلاق, احادیث طلاق چیست, حدیث هایی درباره ی طلاق, احادیثی راجع به طلاق,

Related posts

Leave a Comment