اسبک یا انگشتی خودرو Rocker arm

اسبک یا انگشتی خودرو Rocker arm,نشانه های معیوب شدن اسبک خودرو, اسبک خودرو, اسبک موتور ,اسبک یا انگشتی خودرو چیست؟کارکرد،ساختار و علایم خرابی,rocker arm function,

اسبک خودرو با عنوان های انگشتی و چکشی نیز شناخته می شود
rocker arm function
آشنایی با اسبک یا انگشتی در خودرو
یکی از قطعات کاربردی در موتور خودرو، اسبک یا انگشتی است. این قطعه با انتقال نیروی حرکتی از میل بادامک به سوپاپ زمینه ی حرکت کردن خودرو را فراهم می کند. در واقع اسبک خودرو نقش تعیین کننده ای در کارکرد موتور اتومبیل ایفا می کند که وجود هر گونه اختلال در ساختار سازنده ی آن مانع تکمیل شدن فرایند مکش و انفجار می شود.
Rocker arm
A rocker arm is an oscillating lever that conveys radial movement from the cam lobe into linear movement at the poppet valve to open it. One end is raised and lowered by a rotating lobe of the camshaft while the other end acts on the valve stem.

 

اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی

عکس مطلب اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی



"تبلیغات ویژه فان طب"
اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی,عکس اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی,سئو اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی,مقاله اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی,

توضیحات کامل مطلب اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی

اسبک خودرو چیست؟

اسبک یا انگشتی خودرو یکی از قطعات کاربردی در پیشرانه ی اتومبیل به شمار می رود که نقش مهمی در کارکرد موتور خودرو دارد.

میل بادامک خودرو دارای بادامک هایی است که به وسیله ی اسبک به انتهای ساق سوپاپ متصل است. در واقع نیروی حرکتی میل بادامک و بادامک به وسیله ی اسبک به سوپاپ منتقل می گردد.

اسبک خودرو با عناوین مختلفی نظیر انگشتی و چکشی شناخته می شود. کارکرد این قطعه همانند یک اهرم در میان ساق سوپاپ و بادامک است که موظف به تبدیل حرکت چرخشی میل بادامک به حالت ضربه ی چکشی بر سوپاپ می باشد.

با چرخش میل بادامک، یک قسمت از میل بادامک به اسبک خودرو برخورد می کند و یک سمت از اسبک را به سمت بالا هدایت می کند. سمت دیگر اسبک که در حالت پایین قرار دارد، انرژی را به انتهای ساق سوپاپ وارد می سازد.

در طی این روند بادامک به گردش در می آید و با حرکت چرخشی، ساق سوپاپ را رها می سازد. سوپاپ نیز به وسیله ی فنر به سمت بالا حرکت می کند.

اسبک خودرو در میانه ی بدنه ی اهرمی دارای یک سوراخ است که با عنوان بوش اسبک شناخته می شود. در بوش انگشتی، میل اسبک به وسیله ی نوعی پین مفصلی یا شافت انگشتی تعبیه شده است که بر روی سر سلیندر قرار دارد.

بر روی میل اسبک فنر هایی قرار دارد که مانع حرکت افقی انگشتی می گردد. سیستم روان کاری موتور خودرو به میل اسبک، روغن اضافه می کند. این روغن در درون بوش های انگشتی نفوذ پیدا می کند و علاوه بر کاهش میزان اصطکاک، مانع لق شدن اسبک می گردد. بدین جهت اسبک خودرو بر روی میل انگشتی حرکتی الا کلنگی دارد.

اسبک خودرو, اسبک موتور, اسبک هیدرولیک موتور

نیروی حرکتی میل سوپاپ از طریق اسبک خودرو تأمین می شود

تایپت چیست؟

نحوه ی قرارگیری میل سوپاپ در موتورهای احتراق داخلی خودرو به دو صورت سوپاپ رو و سوپاپ زیر است.

در اکثر خودرو های مدرن، میل سوپاپ بر روی سر سلیندر قرار دارد. میل بادامک نیز به صورت مستقیم با انتهای اسبک خودرو در ارتباط است. بدین جهت اسبک فرایند باز و بسته کردن سوپاپ را تکمیل می سازد.

در این نوع خودرو اسبک به وسیله ی میل اسبک بر روی سر سیلندر قرار می گیرد.

اما در خودرو های میل سوپاپ رو، میل بادامک در بلوک سیلندر قرار می گیرد. در موتور های سوپاپ رو، نیروی حاصل از میل بادامک به وسیله ی میله های بلند تایپت به انتهای اسبک خودرو منتقل می شود. سپس به انتهای ساق سوپاپ هدایت می گردد.

تایپت در دو نوع مکانیکی و روغنی طراحی می شود. تایپت مکانیکی نوعی استوانه ی توپر یا توخالی است که در میان ساق سوپاپ و بادامک قرار می گیرد.

تایپت مکانیکی دارای سطحی محدب در قسمت بالا است که با بادامک در ارتباط است. در قسمت پایینی آن نیز سطحی تو خالی قرار دارد که محل قرار گیری ساق سوپاپ به شمار می رود.

تایپت روغنی با عنوان تایپت هیدرولیکی نیز شناخته می شود. این نوع تایپت به وسیله ی روغن موتور تماس با بادامک را کنترل می کند. از سری مزایای تایپت روغنی می توان به کاهش صدای ناشی از برخورد قطعات، اصطکاک و کاهش لقی اسبک اشاره کرد.

کارکرد اسبک در خودرو چیست؟

در قسمت پیشرانه ی خودرو، موتور های احتراق داخلی یا درون سوز تعبیه می شوند که دارای سلیندر های متعدد هستند. در داخل سیلندر نوعی محفظه ی بسته وجود دارد که در آن مخلوط سوخت و هوا محترق می گردد.

موتور های درون سوز انرژی لازم برای عملکرد را از طریق نیروی ناشی از احتراق سوخت و هوا کسب می کنند.

در واقع با چرخش کلید استارت، فلایول متصل به میل لنگ روند گردش را آغاز می کند. در طی این روند، شاتون پیستون های متصل به میل لنگ را در داخل سیلندر به حرکت در می آورد.

در طی حرکت شاتون و میل لنگ، میل لنگ از طریق تسمه یا زنجیر نیروی حرکتی میل سوپاپ را تأمین می سازد. سپس به وسیله ی اسبک خودرو، نیروی حرکتی را به انتهای ساق سوپاپ منتقل می کند.

سوپاپ با باز و بسته شدن در موعد مقرر، ترکیب سوخت و هوا را به سیلندر منتقل می کند. ترکیب سوخت و هوا از سیلندر در خصوص متراکم سازی به پیستون راه پیدا می کند و در نهایت با جرقه ی شمع، پیستون به سمت پایین هدایت می شود.

در همین راستا سوپاپ دود باز می گردد. مجددا پیستون به سمت بالا هدایت می شود و گاز های ناشی از احتراق از طریق اگزوز به بیرون از خودرو منتقل می شود. با تکمیل فرایند مکش، تراکم، انفجار و تخلیه، میل لنگ خودرو حرکت می کند و توان ناشی از گردش میل بنگ از طریق گیربوکس به چرخ ها راه پیدا می کند. بدین جهت اتومبیل روند حرکت را آغاز می کند.

در مکانیزم خودرو، نیروی حرکتی میل سوپاپ و میل بادامک به سوپاپ از طریق اسبک و تایپت خودرو تأمین می گردد.

اسبک خودرو, علائم خرابی اسبک, میل اسبک چیست

ارتعاش صدای ناهنجار یکی از نشانه های خرابی اسبک خودرو است

ساختار اسبک خودرو 

ساختار سازنده ی اسبک یا انگشتی خودرو بر اساس قطعات موتور طراحی می شود. در واقع زاویه ی دور سر اسبک نسبت به طول ساق سوپاپ، بوش مرکز، فاصله ی میان میل بادامک و میل سوپاپ در خودرو های مختلف متغیر است.

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده ی ساختار اسبک در موتور، تایمینگ سوپاپ است. لازم به ذکر است عنصر سازنده ی اسبک آلومینیوم، آهن و چدن می باشد.

نشانه های معیوب شدن اسبک خودرو 

به طور کلی تنظیمات استاندارد موتور به سطح سلامت اسبک خودرو بستگی دارد. معیوب شدن اسبک خودرو در روند باز و بسته شدن سوپاپ اختلال ایجاد می کند.

یکی از نشانه های متداول وجود عیوب در اسبک خودرو، اختلال در کارکرد موتور است.

در مواقعی که اسبک خودرو از جایگاه اصلی خارج شده باشد، موتور خودرو قابلیت کارکرد را از دست می دهد. در واقع با معیوب شدن اسبک فرایند مکش و انفجار با اختلال مواجه می گردد و روند انتقال سوخت و هوا در داخل سیلندر صورت نمی گیرد.

یکی دیگر از نشانه های معیوب شدن جزئی اسبک خودرو به ارتعاش صدایی ناهنجار اختصاص دارد. در واقع زمانی که مشکلی در انگشتی به وجود می آید، تنظیمات استاندارد فیلر سوپاپ مختل می گردد. در طی این روند موتور خودرو با لرزش و سروصدای مشابه چک چک یا تق تق فرایند احتراق را تکمیل می سازد.

از سری نشانه های دیگر معیوب بودن اسبک می توان به کاهش توازن و کشش موتور خودرو اشاره کرد.

کارکرد اسبک در خودرو, ساختار اسبک خودرو, نشانه های معیوب شدن اسبک خودرو

ترک خوردن اسبک خودرو یکی از دلایل معیوب شدن آن است

علت معیوب شدن اسبک خودرو 

به موجب مقاومت بالای اسبک خودرو، استهلاک این قطعه به شدت پایین است. عملکرد اسبک خودرو تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند بالا رفتن حرارت، سایش، روغن کاری و افزایش اصطکاک قرار دارد.

یکی از عیوب رایج در اسبک خودرو ترک خوردگی، ساییدگی سر اسبک و ساییدگی بوش اسبک است.

ترک خوردن اسبک خودرو 

متداول ترین علت ترک خوردن اسبک خودرو از نوسانات دما و تحمیل فشار فراوان موتور به ساختار انگشتی خودرو است.

این مشکل به عنوان رایج ترین عیب در اسبک شناخته شده است که در اکثر مواقع توصیه می شود، مالک اتومبیل در راستای تعویض اسبک اقدام نماید.

ساییدگی سر اسبک خودرو 

در مواردی احتمال دارد سر اسبک خودرو دچار ساییدگی یا به اصطلاح کچلی شود. ساییدگی در سر اسبک در اثر برخورد انگشتی با ساق سوپاپ یا بادامک و قرارگیری نامناسب به وجود می آید.

علت ساییدگی سر اسبک به لق بودن بیش از حد اسبک و سوپاپ اختصاص دارد. در واقع قرارگیری نامناسب اسبک مانع روغن کاری صحیح و کافی میان سر سوپاپ و سر انگشتی می گردد که در نهایت منجر به ساییدگی قطعات می شود.

تشخیص تعویض یا ترمیم سر اسبک به میزان ساییدگی بستگی دارد. در مواردی که میزان ساییدگی سر اسبک اندک است، امکان ترمیم و سنگ زدن سر انگشتی وجود دارد. اما در مواردی که میزان ساییدگی بسیار بالا باشد، توصیه می شود نسبت به تعویض انگشتی اقدام نمایید.

ساییدگی بوش اسبک خودرو 

یکی دیگر از مشکلات رایج اسبک خودرو ساییدگی در قسمت بوش است که در مواردی با عنوان گشاده شدن نیز کاربرد دارد.

علت اصلی ساییدگی بوش انگشتی، وجود ضعف در سیستم روغن کاری است که مانع نفوذ روغن در ساختار اسبک به ویژه بوش می شود. فقدان روغن کاری به مرور زمان در طی افزایش اصطکاک سبب ساییدگی در بوش می گردد.

اصطکاک بوش اسبک زمینه ی نفوذ روغن از پهلوی انگشتی را فراهم می کند. این عامل موجب کاهش فشار روغن در موتور می شود. لذا توصیه می شود در صورت ساییدگی بوش انگشتی در اسرع وقت به وسیله ی پیچ گوشتی در راستای تعویض اسبک اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که قبل از تعبیه ی اسبک جدید، انگشتی سالم را مقداری به وسیله ی روغن چرب کنید. سپس به وسیله ی یک دستگیره قطعه را در جایگاه اصلی قرار دهید.

شما می توانید به منظور جای گذاری مناسب و سریع تر اسبک در مقر اصلی، بوش اسبک را برای مدت زمانی در داخل روغن داغ قرار دهید سپس در خصوص نصب اسبک اقدام کنید.

گردآوری:بخش خودرو بیتوته

برچسب و تگ های مطلب اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی:

اسبک یا انگشتی خودرو چیستکارکرد،ساختار و علایم خرابی, انگشتی خودرو, کارکرد اسبک در خودرو, ساختار اسبک خودرو, نشانه های معیوب شدن اسبک خودرو, اسبک خودرو, اسبک موتور, اسبک هیدرولیک موتور, اسبک خودرو, علائم خرابی اسبک, میل اسبک چیست,اسبک خودرو , اسبک موتور ,اسبک هیدرولیک موتور , اسبک خودرو , علائم خرابی اسبک , میل اسبک چیست , انگشتی خودرو , کارکرد اسبک در خودرو , ساختار اسبک خودرو , نشانه های معیوب شدن اسبک خودرو , اسبک یا انگشتی خودرو Rocker arm,نشانه های معیوب شدن اسبک خودرو, اسبک خودرو, اسبک موتور ,اسبک یا انگشتی خودرو چیست؟کارکرد،ساختار و علایم خرابی,rocker arm function,

مطالب و محصولات مشابه

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید ♥