این مطلب یک ریپورتاژ از پیش آماده برای تبلیغ ثبت برند است
جهت رزرو و خرید ریپورتاژ در این قسمت می توانید در واتساپ به شماره ی 09198517368 پیام بدهید
راهنمای جامع ثبت برند
Comprehensive brand registration guide
stages brand registration iran
ثبت برند چه مراحلی دارد؟ منظور از علامت تجاری چیست؟ استعلام برند چگونه انجام میگیرد؟ مدارک لازم برای ثبت برند کداماند؟ آیا ثبت برند تجاری نیاز به مجوز خاصی دارد؟ برای ثبت قانونی برند چه شرایطی باید داشت و از کجا باید شروع کرد؟ در این مقاله میکوشیم به تمام این پرسشها به صورت کامل پاسخ دهیم.
stages brand registration iran
What are the steps for registering a brand? What is the meaning of trademark? How is a brand inquiry done? What are the documents required to register a brand? Does trademark registration require a special license? What are the requirements for legal registration of a brand and where to start? In this article, we try to answer all these questions in full.
راهنمای جامع ثبت برند
راهنمای جامع ثبت برند
توضیحات کامل مطلب راهنمای جامع ثبت برند
مفهوم برند چیست؟
برند در واقع نام و نشانی تجاری است که اشخاص برای ارائه محصول یا خدمات خود به بازار از آن استفاده میکنند. در ادبیات حقوقی ایران، از اصطلاح علامت تجاری به جای برند استفاده میشود. انواع علائم تجاری از جمله لوگو نیز زیرمجموعهای از برند هستند. به طور مثال، شرکت کاله برای ارائه پنیرهای لبنه خود به بازار از برد آنا استفاده کرده است. داشتن برند معتبر به افراد و شرکتها امکان میدهد بتوانند تبلیغات موثرتری انجام دهند. همچنین ثبت قانونی برند امکان سوءاستفاده احتمالی رقیبان را در بازار از بین میبرد و برای حفظ منافع مادی و معنوی اشخاص لازم و ضروری است.
"تبلیغات ویژه فان طب"
شامپو سبغ را با قیمت ارزان از اینجا بخرید
کیت تشخیص سریع کرونا(کووید-19)دیابیس Kit COVID-19 Diabase
اینجا محل تبلیغ شماست ♥
ثبت برند در ایران
بهترین راه برای ارائه موفق محصول به بازار رقابتی ایران ثبت برند است. برای انجام این کار، پیش از هر اقدامی باید اطلاعات دقیقی در این خصوص به دست بیاوریم و با کارشناسان این حوزه مشورت نماییم.
یکی از سوالهایی که در ابتدای راه مطرح میشود این است که لزوم ثبت برند چیست؟ جوابی ساده به این سوال این خواهد بود که با ثبت برند میتوانید همراهی همیشگی مخاطبان خود را به دست آورید. برند شما هر جا که حضور داشته باشد یا تبلیغ آن به نمایش درآید، مشتریان شما به یاد محصول یا خدماتی که از شما گرفتهاند خواهند افتاد.
نکته دیگری که اهمیت بیشتری هم دارد، ایجاد تمایز است. شما با ثبت برند از رقبای خود ممتاز میشوید. عملکرد شرکتها و کیفیت تولیدات آنها فقط در صورت داشتن علامت تجاری متمایز قابل ارزیابی خواهد بود. میتوان گفت که نام تجاری به اشخاص حقوقی هویت میبخشد.
باید اشاره کرد که ثبت قانونی برند جلوی هر نوع سوءاستفاده از نام و نشان تجاری شما را میگیرد و مالکیت معنوی و مالکیت مادی آن را به طور کامل در اختیار شما قرار میدهد. اگر مشکلاتی از قبیل کپی لوگوی شما پیش بیاید، تنها در صورتی قادر خواهید بود دست به اقدامات قانونی بزنید که برند خود را ثبت کرده باشید.
از کجا شروع کنیم؟
در گام نخست باید مطمئن شوید که مشابه برند شما وجود ندارد، زیرا برند باید یکتا باشد. برخی برندها فقط در قالب نشان تجاری ارائه میشوند و برخی نیز ترکیبی از نام تجاری و علامت هستند. لوگوها نیز گاهی صرفاً قالب تصویری دارند و گاهی از حروف تشکیل شدهاند و گاهی نیز ترکیبی از این دو هستند. با دانستن این موارد، باید برای استعلام برند اقدام کنیم.
استعلام برند پیش از ثبت
پیش از اقدام برای ثبت رسمی برند، باید ببینید که نام تجاری و نشان تجاری مورد نظر شما پیشتر به ثبت رسیده است یا خیر. اگر مورد مشابهی با برند شما به صورت قانونی به ثبت رسیده باشد، شما امکان انتخاب آن را نخواهید داشت. گفتنی است که بیتوجهی به این مسئله میتواند موجب هدر رفتن پول و زمان شما شود زیرا در صورتی که اظهارنامه خود را بدون بررسیهای لازم تکمیل نمایید و اداره مالکیت معنوی متوجه تکراری بودن برند شما شود، مبالغ پرداختی به شما باز نخواهد گشت.
مدارک لازم برای ثبت برند
پس از استعلام برند و اطمینان یافتن از اینکه مشابه آن قبلاً به ثبت نرسیده است، باید مدارک مورد نیاز برای ثبت برند خود را آماده کنید. این مدارک برای اشخاص حقیقی (افراد) و اشخاص حقوقی (شرکتها) متفاوت هستند. بنابراین به تفکیک آنها را لیست میکنیم.
الف. مدارک ثبت برند اشخاص حقیقی:
• کپی برابر اصل تمامی مدارک شناسایی نظیر شناسنامه و کارت ملی.
• کپی برابر اصل تمامی مدارک کاری نظیر جواز تاسیس، پروانه بهرهبرداری از برند و پروانه ساخت یا هر گونه مجوز فعالیت رسمی از نهادهای قانونی.
• کپی برابر اصل کارت بازرگانی برای علامت تجاری که با حروف لاتین طراحی شده باشد.
• ۱۰ نمونه از لوگو و دیگر علائم تجاری در ابعاد ۶×۶ سانتیمتر.
ب. مدارک ثبت برند اشخاص حقوقی:
• کپی برابر اصل مدارک شناسایی نظیر کارت ملی و شناسنامه متقاضی.
• کپی برابر اصل روزنامه رسمی تاسیس شرکت یا آخرین تغییرات آن.
• کپی برابر اصل مدارک کاری نظیر پروانه بهرهبرداری، جواز تاسیس و پروانه ساخت یا هر نوع مجوز فعالیت دیگری از نهادهای مرتبط.
• کپی برابر اصل کارت بازرگانی برای برندهایی که در آنها از حروف لاتین استفاده شده باشد.
• ۱۰ نمونه از لوگو یا دیگر علامتهای تجاری در ابعاد ۶×۶ سانتیمتر.
نحوه ثبت برند
مراحل پایانی ثبت قانونی برند شامل تکمیل و ثبت اظهارنامه برند به صورت الکترونیکی و ارسال مدارک به مرکز مالکیت معنوی کشور است. سه کارشناس درخواست شما را در این مرکز بررسی میکنند و در صورت نظر موافق آنها، تاییدیه برند شما صادر خواهد شد. این موضوع از طریق ارسال پیامک به گوشی تلفن همراه به شما اطلاعرسانی میشود. سپس شما باید با حضور یافتن در این مرکز برای تشکیل پرونده اقدام نمایید. سپس نوبت به درج دو آگهی در روزنامه رسمی به فاصله یک ماه میرسد. انتشار آگهی در روزنامه رسمی باعث میشود که اگر مورد مشابهی با برند شما وجود داشته باشد، از تعارض پیشگیری شود و این مسئله پیش از ثبت نهایی حل شود. با پشت سر گذاشتن این مراحل و پرداخت حق ثبت برند، سرانجام میتوانید سند برند یا اصطلاحاً گواهینامه برند خود را دریافت نمایید.
مراحل ثبت برند به طور دقیق
ثبت برند به انجام روال قانونی ثبت یک علامت تجاری به اسم یک یا چند فرد گفته میشود که طی آن، نام و نشان تجاری مورد نظر از دید قانون نیز به رسمیت شناخته میشود. مراحل ثبت قانونی برند در ایران به طور دقیق عبارتاند از:
۱. ثبتنام در سامانه مرکز مالکیت معنوی کشور به نشانی iripo.ssaa.ir و دریافت کد شناسایی (برای تمامی اشخاص متقاضی اعم از حقیقی و حقوقی)
۲. پرینت اقرارنامه ارائهشده در سایت و مراجعه به دفتر اسناد رسمی
۳. دریافت شناسه یکتا و رمز تصدیق از دفترخانه
۴. مراجعه به سامانه و تایید حساب کاربری و درج شناسه دریافتی از دفترخانه
۵. ثبت اظهارنامه جدید و تکمیل اطلاعات به صورت آنلاین
۶. پرداخت هزینههای اداری ثبت برند
۷. یادداشت کد پیگیری و مراجعه برای آگاهی از پیشرفت پرونده
گفتنی است که تمامی مراحل ثبتنام برند از طریق پیامک به شما اطلاع داده میشود و همزمان میتوانید در کارتابل خود در سامانه از پیشروی کارها مطلع شوید. همچنین توجه به این نکته بسیار ضروری است که پس از بررسی شرایط و تایید درخواست شما و صدور اجازه آگهی اول در روزنامه رسمی، اشخاص باید برای تشکیل پرونده فیزیکی به اداره مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنند و مدارک و مستندات خود را ارائه دهند. این مهلت سیروزه فقط یک بار قابل تمدید است و در صورت اقدام نکردن، درخواست شما کانلمیکن تلقی میگردد.
باید اشاره کرد افراد یا شرکتهایی که ثبت برند خود را به موسسات ثبتی مجاز که واگذار میکنند، نیازی به این مراجعه حضوری نخواهند داشت و وکلای موسسه تمامی مراحل ثبت برند را به طور کامل برای آنها انجام خواهند داد.
۸. پرداخت هزینه آگهی اول (آگهی تقاضا) در روزنامه رسمی بلافاصله پس از تشکیل پرونده
۹. پرداخت حقالثبت رسمی ثبت برند پس از گذشت سی روز از آگهی اول و نبود هیچ ادعایی در مورد آن
۱۰. پرداخت هزینه آگهی دوم (آگهی ثبت علائم تجاری) در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران
۱۱. مراجعه به مرکز مالکیت معنوی و ارائه مدارک مربوط به چاپ آگهیها در روزنامه رسمی
۱۲. دریافت گواهی ۱۰ ساله علامت تجاری مورد درخواست شما